Pressemeddelelse udsendt 24. april 2023

Årets udgave af Madens Folkemøde byder på knap 200 oplevelser, når hele programmet er offentliggjort i løbet af de kommende uger. Det er alt fra debatter, samtaler, stande, madskoler og workshops til et stort fødevaremarked. Alene på scenerne vil der være knap 100 debatter og samtaler om, hvordan vi skaber en bæredygtig forandring af vores madsystem.

Madens Folkemøde er en årligt tilbagevendende begivenhed, der siden 2019 har været samlingspunkt for Danmarks madprofessionelle og madinteresserede fra hele landet.

Op mod 10.000 gæster

Når Madens Folkemøde åbner dørene for fjerde år i træk, er det med forventningen om, at op mod 10.000 gæster vil besøge Engestofte Gods.

”Mad kan flytte mennesker, samle mennesker, løfte mennesker. Og det er der brug for lige nu. Vi står i en brydningstid. Krigen i Ukraine. Biodiversitetskrisen. De stigende råvarepriser, der påvirker både den almindelige forbruger og hele madbranchen. På Madens Folkemøde samler vi Maddanmark og diskuterer nogle af de vigtige problemstillinger, vores samfund står overfor nu og i fremtiden,” udtaler Kasper Fogh Hansen, formand i Foreningen Madens Folkemøde.

”Hvis vi skal finde løsningerne sammen, er det vigtigt, at vi bliver ved med at inspirere hinanden og lære af hinanden. Om nye dyrkningsmetoder, råvarer, den grønne omstilling som påvirker os alle sammen. Jeg er glad for, at vi i år kan præsentere et mangfoldigt program, der søger løsninger på nogle af de store spørgsmål, der ligger på tallerken foran os”, afslutter Kasper Fogh Hansen.

Stor opbakning fra branchen

Der var deadline på tilmeldinger i februar, og interessen fra branchen har været stor.

”Som ny folkemødedirektør har det været fantastisk at møde de mange engagerede og dygtige mennesker, som har budt ind med debatter, madhåndværk og samtaler i årets program. Faktisk så mange, at vi er blevet lidt overvældede”, udtaler Stine Lolk, folkemødedirektør i Foreningen Madens Folkemøde.

Indslagene i årets program favner bredt, men byder især på løsninger på en mere bæredygtig madkultur.

”Programmet byder på alt fra debatter om økologi og ældremad til madspild og sundhed. Den grønne omstilling af vores madkultur er igen i år et gennemgående tema; mere grøn mad på vores tallerkner, fødevarer der fylder mindre i klimaregnskabet og spørgsmålet om, hvem der bærer ansvaret. Det er et alsidigt program, vi i dag offentliggør, og uanset om du er madprofessionel, interesseorganisation eller producent, så beskæftiger Madens Folkemøde sig med emner, der er relevante for dig og din hverdag”, afslutter Stine Lolk.

Der bliver løbende offentliggjort flere indslag i programmet.

Folkemødedirektør, Stine Lolk
E: stine@thefoodproject.dk
T: +45 53882803

Presseansvarlige Ida-Maj Fiskbæk
E: ida-maj@thefoodproject.dk
T: +45 5025 6523

Findes i vores mediearkiv www.skyfish.com/p/food/2264475
Kreditering: Sophie Due / Food Organisation of Denmark

Fakta om Madens Folkemøde

• Afholdes for fjerde gang 2. – 3. juni på Engestofte Gods på Lolland
  • Programmet findes på www.madensfolkemode.dk/program-2023/sceneprogram/
  • Madens Folkemøde er støttet af Nordea-fonden, Guldborgsund Kommune, Lolland Kommune, Business Lolland-Falster, Region Sjælland og Landbrug & Fødevarer.

Billetsalg

Overnatning

Campingplads (v. eget telt): 220 kr. inkl. gebyr
Derudover henviser vi til Visit Lolland-Falsters hjemmeside www.visitlolland-falster.dk

Transport

Der indsættes shuttlebus til og fra København og Maribo til Madens Folkemøde fredag og lørdag. Billetter sættes i salg ultimo april. Hvis man er i egen bil, er der gode parkeringsforhold ved godset.