Pressemeddelelse udsendt 27. november 2023

På topmødet skal førende tænkere og beslutningstagere drøfte, hvordan vi kan skabe en større mangfoldighed af frugt og grønt i dansk madkultur og samtidig fastholde et stærkt landbrug, der skaber flere gode jobs i landområderne.

Topmødet afholdes den 31. maj 2024 og forventes at samle politikere, detailhandel, grossister, gartnere, landmænd, restauranter, hoteller, kantiner, spisesteder, offentlige køkkener, forbrugerorganisationer og mange flere, der alle sammen har indflydelse på, hvordan de danske marker og plantager ser ud.

Formand for Madens Folkemøde, Kasper Fogh glæder sig:

”Vi er stolte af, at regeringen og et bredt flertal i Folketinget anerkender Madens Folkemøde som stedet, hvor man kan tage de vigtige diskussioner om, hvor vi skal hen som madland. Vi glæder os til at samle de vigtigste spillere omkring det store bord og tage en helt nødvendig drøftelse af, hvordan vi kan lave både en grønnere madkultur og et grønnere fødevareland,” siger Kasper Fogh, formand i Madens Folkemøde.

Madens Folkemøde 2024 afholdes 31. maj og 1. juni.

Ida Auken (S), som var blandt Madens Folkemødes deltagere sidste år, forklarer hvorfor regeringen og Folketinget har valgt at bakke op om Madens Folkemøde:

”Jeg var med på Madens Folkemøde i 2023, og det var stor oplevelse at møde så mange holdninger og ideer til hvordan Danmark skal udvikle sig som madland. Vi mener, det er vigtigt at samle Danmark om en drøftelse om retningen for Danmarks som madland og en mere bæredygtig madkultur - og det indebærer jo et større fokus på frugt og grønt. Vi glæder os til at komme tilbage til Lolland-Falster og Madens Folkemøde,” udtaler Ida Auken (S).

Kasper Fogh, formand for Foreningen Madens Folkemøde
T: 51 33 09 17

Pressefotos

www.skyfish.com/p/food/madensfolkemode

Fakta om Madens Folkemøde

• Madens Folkemøde afholdes hvert år på Engestofte Gods på Lolland-Falster
  • Femte udgave af Madens Folkemøde afholdes 31. maj – 1. juni 2024
  • 10.000 gæster forventes at besøge årets folkemøde.
  • 200 organisationer, foreninger og virksomheder bidrager med aktiviteter og madoplevelser